Mazda CX-70 Forum banner

CX-60 Problemen

9 reading
927K views 2.5K replies 202 participants last post by  daisy  
#1 · (Edited)
Welnu, de geheel nieuwe CX-60 is uitgebracht in de EU en het VK en binnenkort ook in Australië etc.

Omdat er geen subforum of specifiek toegewijd CX-60 Forum URL is (IMO zou er een moeten zijn, aangezien de CX-70 niet dezelfde auto is), zijn er een aantal productieproblemen geweest bij de release van dit model.

1) Er was een verkoopstop met betrekking tot de niet-productie-installatie @ Mazda Japan fabriek van een 20 AMP veiligheidszekering achterin de kofferbak met betrekking tot de hoofdbatterij van de auto in CX-60 PHEV, hopelijk zouden ALLEMAAL gecorrigeerd moeten zijn voordat ze aan klanten werden verkocht met de installatie van een 20 AMP zekeringmodule.
Image

2) Alle schokdempers voor en achter en de voor- en achterstabilisatorstangen werden @ Mazda Factory geïnstalleerd met niet-ideale specificaties, wat resulteerde in een hobbelige, deinende rijcomfort op golvende wegen en op verharde wegen een hard gevoel in de cabine, wat resulteerde in een onstabiele rit, De oplossing is om alle schokdempers en stabilisatorstangen voor en achter te vernieuwen.

3) Het infotainmentsysteem (Mazda Connect) van de auto's had bij de eerste productiezending (ongeveer 300 auto's) een niet-specificatie-firmwareversie 12006 geïnstalleerd en moet worden bijgewerkt om CMU_7000C0A-EU07_14004.kwi firmware te corrigeren.
Nogmaals, dit had moeten worden bijgewerkt door de verkopende Mazda-dealer, maar ik ben al gecontacteerd door een eigenaar in Europa wiens Mazda Connect niet is bijgewerkt. Ik heb hem vervolgens op zijn verzoek het juiste bestand 14004 met volledige update-instructies (heel eenvoudig) verstrekt, u heeft EEN USB C Flash Drive nodig, bij voorkeur zo klein als u kunt krijgen onder de 32 GB. (gebruik geen USB A naar C Adapter).

Om erachter te komen welke versie van Firmware voor uw Mazda Connect in uw CX-60 zit, doet u het volgende..
1. Zet het contact op ACC of ON.
2. Selecteer “Instellingen” op het startscherm.
3. Selecteer “Systeeminstelling”.
4. Selecteer “Systeeminformatie”.
5. Selecteer “Versie-informatie”.
6. Zie 'Systeemsoftware'
Versienummer zoals 12004 wordt onthuld, het moet 14004 of hoger zijn, als het lager is dan 14004 dan kunt u het updaten.

Ik help graag eigenaren die verduidelijking nodig hebben, stuur me een privébericht met betrekking tot het Mazda Connect Update-bestand, aangezien deze niet binnen een forum kunnen worden geplaatst. Stuur me een bericht door hier op mijn Avatar te klikken en vervolgens Bericht of Gesprek starten en daarop te klikken met uw verzoek.

#3 ·
Als de CX-60 naar rechts trekt, is het basis mechanische proces om de voorwielbesturing te laten inspecteren, want ik verwacht dat u/hij een verbogen stuurkogel en/of stelstang heeft, of het kan erger zijn, dan is het om de uitlijning van de voorwielen te controleren.

#4 ·
Hallo allemaal,

Met betrekking tot problemen met de eerste leveringen van de CX-60 worden sommige hiervan daadwerkelijk veroorzaakt door de tussenpersonen die nog niet bekend zijn met dit nieuwe (en zware) model.
In mijn geval werd de CX-60 PHEV aan mij geleverd met een ongewoon hoge bandenspanning, 2,9 bar op alle vier de wielen.
Het is te veel druk voor elke use case voor bijvoorbeeld voorwielen.

Behalve één: de lange stationaire opslag van een zwaar voertuig - om vervorming van de banden te voorkomen die de hele tijd onbeweeglijk en onder belasting worden gehouden.
(In dit geval tijdens lange zeetransporten van Japan naar Zweden)

Dit had uiteraard moeten worden gecorrigeerd tijdens de inspectie na levering, maar dat gebeurde niet en resulteerde in een minder dan ideaal rijcomfort.
Gelukkig heb ik dit op tijd ontdekt om nadelige gevolgen te voorkomen.

Dus, de les geleerd - controleer altijd de bandenspanning, zelfs op een gloednieuw speeltje ;)

Groeten,

#5 ·
(...)

1) Er was een verkoopstop met betrekking tot de niet-productie-installatie @ Mazda Japan fabriek van een 20 AMP Veiligheidszekering achter in de kofferbak in verband met de hoofdaccu van de auto's in de CX-60 PHEV, hopelijk zouden ALLEMAAL gecorrigeerd moeten zijn voordat ze aan klanten werden verkocht met de installatie van een 20 AMP Zekeringmodule.
View attachment 71

2) Alle schokdempers voor en achter en de voor- en achterstabilisatorstangen werden @ Mazda Factory geïnstalleerd met niet-ideale specificaties, wat resulteerde in een hobbelig, deinend rijcomfort op golvende wegen en op verharde wegen een hard gevoel in de cabine, wat resulteerde in een onstabiele rit. De oplossing is om alle schokdempers en stabilisatorstangen voor en achter te vernieuwen.
(...)
Hoi ASH8,

Bij het inspecteren van de bodem van de kofferbak merkte ik ook dat mysterieuze gevouwen stuk papier met alleen het VIN-nummer op precies dezelfde positie lag als op jouw foto.
Geeft de aanwezigheid ervan aan dat dit zekeringprobleem is opgelost?

En nog een puzzel, hoe kan men leren of er correcte stabilisatorstangen en schokdempers in de auto zijn gemonteerd?
Met een nieuw voertuig is het enigszins moeilijk om te weten wat van ontwerp is en wat buiten de specificaties valt, alleen door te voelen.

Beste!

#6 ·
Als u mij uw VIN stuurt, kan ik controleren of uw auto in de mix zat.
Soms (herhaal soms) ziet u mogelijk een origineel Mazda-onderdeelnummerlabel op de stabilisatorstang en/of schokdempers,
een volledig onderdeelnummer, niet afgekort.

Maar ja, het lijkt erop dat de auto niet correct PDI is door de verkopende dealer, aangezien de bandenspanning omlaag had moeten worden bijgesteld, aangezien deze meestal rond de 45 psi wordt verzonden.

Ik zou ook controleren of u de juiste Mazda Connect Firmware van 14004 of hoger heeft.
Ik moet weten welk versienummer er nu in de auto staat.
1. Zet het contact op ACC of ON.
2. Selecteer “Instellingen” op het startscherm.
3. Selecteer “Systeeminstelling”.
4. Selecteer “Systeeminformatie”.
5. Selecteer “Versie-informatie”.
6. Zie 'Systeemsoftware'
Versienummer zoals 1xxxx wordt onthuld.

#8 ·
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en heb onlangs een CX-60 (in het VK) ontvangen. De mijne werd begin september bij de dealers tegengehouden voor 'een software-upgrade'. Ik denk dat het de firmware was waarnaar u in deze thread verwijst. Ik heb gecontroleerd en het is versie 14004. Hoe kan ik controleren of de mijne een van degenen was die vervangende schokdempers en stabilisatorstangen nodig hadden, en de 20 amp zekering, en zo ja, of deze zijn gemonteerd?

Alle hulp zou zeer op prijs worden gesteld.

#9 ·
Hallo allemaal,

Ik heb mijn CX-60 nu drie weken. Er is een probleem dat de auto te veel elektriciteit verbruikt en de actieradius ongeveer de helft is van de verwachte maximale actieradius. Het elektriciteitsverbruik zou gemiddeld 17 kWh moeten zijn en in mijn geval is het 40 kWh. Volgende week heb ik een servicebeurt met software-updates en we zullen zien of het elektriciteitsverbruiksprobleem wordt opgelost. Ik verwacht ook dat de schokdempers op een gegeven moment worden vervangen.

#10 ·
Hoi allemaal,

Ik heb mijn CX-60 nu drie weken. Er is een probleem dat de auto te veel elektriciteit verbruikt en de actieradius ongeveer de helft is van de verwachte maximale actieradius. Het elektriciteitsverbruik zou gemiddeld 17 kWh moeten zijn en in mijn geval is het 40 kWh. Ik heb volgende week een servicebeurt met software-updates en we zullen zien of het elektriciteitsverbruiksprobleem wordt opgelost. Ik verwacht ook dat de schokdempers op een gegeven moment vervangen zullen worden.
Hoi jjarvela,

Ik kan bevestigen dat ik hetzelfde probleem heb, de auto verbruikt ongeveer 40 kWh. Ik heb de auto sinds september en alleen de eerste dagen liet hij 58-60 km zien. Toen ging het allemaal bergafwaarts. Ik word ingepland voor een schokdemperwissel omdat ik ze een video heb laten zien met het gedrag van de auto op hobbelige wegen.

Kun je me alsjeblieft vertellen welke software-updates je doet voor de actieradius van de batterij? Ik klaag al ongeveer een maand bij mijn dealer.

Dank je!

#17 ·
"Mazda zegt dat ze een logger aan mijn ODB willen toevoegen, om te zien wat er gebeurt." Dat is niet nodig, de auto registreert al bijna alles en stuurt zelfs anonieme gegevens OTA voor diagnoses.
Misschien, maar voor het probleem dat ik signaleerde, doen ze dat niet. Ik vertel je alleen wat me is meegedeeld en of ik wil deelnemen. De dealer verklaarde specifiek dat dit rechtstreeks van Mazda komt.

#32 ·
Ik heb de mijne 6 weken en ben tot nu toe erg tevreden. De EV-actieradius varieert enorm, afhankelijk van waar en hoe snel ik ga, maar tot nu toe is het gemiddelde 35 mijl (56 km) per lading. Heuvelachtig waar ik woon. Dus daar ben ik best blij mee. Rijden op de snelweg in voornamelijk vreselijke omstandigheden, niet-EV, is ongeveer 42 MPG.
Ik had een probleem met de sensor voor de ruitensproeiervloeistof, die het hele dashboard storend verlichtte, maar het is vandaag verholpen (even afkloppen).
Ze zeiden ook dat er een terugroepactie was om de rolbeugels "opnieuw aan te draaien". Ik vermoed dat dit is om het deinen op sommige hobbelige wegen tegen te gaan. Ik heb niets gemerkt op de korte rit naar huis, maar ik laat het je weten!

#33 ·
Heb de mijne 6 weken en ben tot nu toe erg tevreden. Het EV-bereik varieert enorm, afhankelijk van waar en hoe snel ik ga, maar tot nu toe is het gemiddelde 35 mijl (56 km) per lading. Heuvelachtig waar ik woon. Dus daar ben ik best blij mee. Rijden op de snelweg, voornamelijk in verschrikkelijke omstandigheden, niet-EV is ongeveer 42 MPG.
Had een probleem met de sensor van de ruitensproeier, die het hele dashboard afleidend verlichtte, maar vandaag gerepareerd (even afkloppen).
Ze zeiden ook dat er een terugroepactie was om de stabilisatorstangen te "her-aandraaien". Ik gok dat dit is om het deinen op sommige hobbelige wegen tegen te gaan. Niets gemerkt op de korte rit naar huis, maar ik laat het je weten!
Welkom op het forum @UKPhil! Blij te horen dat de problemen met uw CX-60 zijn opgelost. Afgezien daarvan, hoe beviel het u over het algemeen?

#46 ·
Blijkbaar hebben ze de vlotter in het ruitensproeierreservoir eruit gehaald en schoongemaakt. Duurde ongeveer 2 uur samen met de heraandraai-terugroepactie. Hoe accuraat die beschrijving is, weet ik niet. Heb sindsdien geen probleem gehad, maar de dealer vertelt me dat Mazda Nederland een volledige uitleg van het defect en de reparatie "eist" (zijn woorden).
Ze vroegen of ik "dubieuze" ruitenwisservloeistof had gebruikt. Ik zei dat ik het niet nodig had gehad, dus als er vuil in zat, was het het gevolg van hun PDI-activiteit of vuil van de Mazda-bouw. Ik ken ze al jaren, dus dit was vriendelijke plagerij - denk ik.

#48 ·
Ik zie het gedrag dat sommigen van jullie beschrijven niet over wanneer de IC in werking treedt als de batterij leeg raakt.
Ik rijd bijna uitsluitend in de "normale modus", behalve in "Sport" als ik de snelweg op ga. Dit betekent meestal dat de auto in EV staat en de batterij over ongeveer 30 mijl leeg raakt. Bij ongeveer "één mijl resterend" krijg ik een bericht dat EV is geannuleerd en de IC in werking treedt. Met regeneratie, als ik stop, brengt EV me weer in beweging, al is het maar een paar meter.
Mijn oplaaddoel is 100%. Ik heb nog niet bedacht waarom ik zou willen opladen met de IC. Lijkt verspilling van brandstof in vergelijking met thuis opladen!

#54 · (Edited)
Mijn oplaaddoel is 100%.
Ervan uitgaande dat u direct voor de rit oplaadt?
Li-Ion-batterijen houden er gewoon niet van om langdurig volledig opgeladen te worden bewaard, omdat dit de levensduur permanent verkort (en des te meer bij hoge omgevingstemperaturen).

Voor de levensduur ligt het optimale bereik tussen 25% en 75% (maar het gebruikt slechts 50% van de nominale batterijcapaciteit).

Image

En de relatie tussen de nominale en de reële capaciteit kan sommigen verrassen:

Image

Meer goudklompjes zoals deze vindt u hier:

#50 ·
Bijna leeg, dan gaat het naar nul %. Had nog nooit een PHEV gehad, dus wist niet echt wat ik kon verwachten, maar dit voelt goed.
Ik vind de verwachte actieradius erg misleidend. Laatst tankte ik vol en de batterij was leeg, mijlenver van huis. Het voorspelde een actieradius van 300 mijl, voor een tank van elf gallon! Aan het einde van een rit van 130 mijl stond er 180, maar de meter stond ruim over de helft en de ritmeting toen ik de auto uitzette, zei dat ik 43 mpg had gereden. Misschien houdt het geen rekening met de laatste 2 gallons of zo om je faalveilig te maken.

#51 ·
Bijna leeg, dan gaat het naar nul %. Nog nooit een PHEV gehad, dus wist niet echt wat ik kon verwachten, maar dit voelt goed..
Ik vind de verwachte actieradius erg misleidend. Laatst heb ik getankt en de batterij was leeg, mijlenver van huis. Het voorspelde een actieradius van 300 mijl, voor een tank van elf gallon! Aan het einde van een rit van 130 mijl stond er 180, maar de meter stond ruim over de helft en de trip-reading toen ik hem uitzette zei dat ik 43 mpg had gereden. Misschien houdt hij de laatste 2 gallons niet mee om je veilig te laten zijn.
Dat is interessant, veel anderen (waaronder ik) zien de EV-actieradius dalen tot nul bij ongeveer 20% op de meter. Mogelijk een andere codeversie - is uw auto een recente - heb de mijne eind oktober gekregen.

#61 ·
...en voor de range die typisch lijkt, vermoed ik daar ook een bug, want ik zie iets vergelijkbaars op de mijne. Gezien mijn lange termijn gemiddelde meer dan 50 mpg is, zou het ruim 500 mijl moeten aangeven op een volle tank.
Correctie en excuses zijn vereist: Vandaag een betere test gedaan voor batterijontlading (gelukkig voor radar cruise control!) Toen EV werd stopgezet, had ik ongeveer 25% batterij, maar nul voorspelde mijlen. Mijn dealer zegt dat dit verwacht gedrag is. Blijkbaar is het om ervoor te zorgen dat te allen tijde en in alle rijmodi het volledige aantal pk's beschikbaar is. Dus als je die riskante inhaalmanoeuvre maakt, heb je altijd wat je verwacht onder je voet.
Hij was in Japan voor training geweest, dus ik denk dat hij het goed heeft.
Als dat in orde is, dan moeten ze de beschrijving bijwerken, van 65 km bereik, ik citeer de waarde uit het certificaat van overeenstemming, naar 35 km schatting. Zo niet, dan is dat misleidende informatie.

Ik heb 71000 km+ Ik zag de batterij op 0 km en 9%, of 6% of 4% en schakelde toen over op de benzinemotor. Dit is niet om energie te besparen. Je zou energiereserve moeten hebben, er is 17,8 kW en ze zeggen dat er maar 16,2 bruikbaar is

Ze hadden training, ze weten dat het onzin is. Hoe kan het dat elke andere fabrikant aangeeft, bijvoorbeeld 75 km, en jij 60 km kunt doen? Hoe kan het dat het verschil slechts 20% is en in ons geval het verschil voor de meesten van ons meer dan 40% is en in mijn geval 62%?

De afgelopen week krijg ik een schatting van 30-32 km en kan ik maar 23-26 km doen. Op een 17,8 kW batterij? Vermeld de auto dan op 32 km en dan weet ik dat ik hem niet moet kopen.

Waarom zie ik, als ik 20% batterij in de normale modus heb, dat de batterij wordt opgeladen door de benzinemotor? Waarom laadt de benzinemotor de batterij op zonder dat de heroplaadknop aan staat? Waarom laadt hij weer op als ik 20% heb?

Als ze getraind zijn, denk ik niet dat ze de waarheid spreken. Ze weten dat dit een probleem is, maar ze stellen het uit. Ik niet. Ik heb geduld, maar mijn geduld raakt op. Waarom? Omdat je de auto als premium hebt geadverteerd. Laten we premium acties bekijken, zo niet, geld terug.

Als ik had geweten dat de auto 35 km had, had ik geen 15.000 euro meer betaald, nee. Dit is dus ofwel valsspelen in beschrijvingen of een probleem met de auto. Als het een probleem met de auto is, vervang hem dan.

Problemen:
1) Heeft het bovenstaande artikel van Mazda Japan verklaard dat de schokdempers niet aan de veiligheidsnormen voldoen? Dus ik rijd in een onveilige auto? Ja! (De mijne is erkend voor vervanging van schokdempers)

2) Bovendien kan ik slechts 38-40% procent van de range in de beschrijving halen?

3) Versnellingsbakgeluid van versnelling 1 naar versnelling 2? (Ze zeiden dat er een paar klanten met dit probleem zijn, maar ze hebben momenteel geen oplossing)

4) De auto opladen als hij 20% batterij heeft?

Er zijn te veel problemen om te kunnen zeggen dat ze een product zonder problemen hebben geleverd? Ik heb een nieuw product gekocht dat kleine softwareproblemen zou moeten hebben. Ik denk dat ze dit moeten erkennen en de premium services moeten geven die ze claimen dat de CX-60 heeft. Vervang de auto voor de klanten die deze vele problemen hebben of geld terug.

#63 ·
Ik heb dat gedrag van het batterijpercentage dat toeneemt zonder de oplaadknop te gebruiken, ook op de snelweg gezien. Niet altijd (ik ben niet vaak op de snelweg), maar het lijkt wel een mogelijkheid te zijn. Zoals je zegt, veel te veel variabelen. Als ze maar wat meer informatie zouden publiceren over wat te verwachten.

#66 ·
MT_09TM, ik vraag je om meer informatie over de problemen van je auto? Je hebt me bang gemaakt. Ik heb vandaag de aanbetaling gedaan voor de CX60 met levering in april 2023. Bedankt.
Mijn problemen zijn misschien niet in april 2023. Ik heb ze allemaal opgesomd. Ik weet niet wat ik moet zeggen, meer dan ik tot nu toe heb gezegd. Behalve dat we kunnen vieren dat vandaag bij 3 graden Celsius mijn 100% batterijschatting 28 km was en ik 21 km heb gereden :)))). Ik denk dat het mijn auto is of een geheugenlek in interne berekeningen van het bereik, of dat er iets te veel stroom verbruikt in mijn auto.

#68 ·
Ik heb een proefrit gemaakt bij de dealer met een auto van juni 2022. Met 100% batterij toonde het een actieradius van 49 km. Het was 10 graden Celsius. Ik heb 30 km gereden en het toonde nog een elektrische actieradius van 32 km. De enige problemen die ik heb opgemerkt, waren met de transmissie. Schokken en vertragingen bij het schakelen.

#69 · (Edited)
Ik heb een proefrit gemaakt met een auto die in juni 2022 is geproduceerd. Met de batterij op 100% gaf hij een actieradius van 49 km aan. Het was 10 graden Celsius. Ik heb 30 km gereden en hij gaf nog 32 km elektrische actieradius aan. De enige problemen die ik heb geconstateerd, waren met de transmissie. Schokken en vertragingen bij het schakelen.
Hallo Marius.
Ik heb dezelfde "problemen" bij de mijne opgemerkt.
Wat betreft de versnellingsbak, heb ik gemerkt dat het niet constant is. Er zijn momenten dat hij niet lijkt te weten of hij een bepaalde versnelling moet inschakelen (meestal bij lage snelheden als ik langzaam rijd of begin te accelereren) en dan schokt hij gewoon (het is niets om je bang te maken), maar in vergelijking met een auto met CVT voelt het zo.
Wat betreft de batterij en de actieradius.. ben ik tot de conclusie gekomen dat de batterij xx Kw heeft, wat volgens de specificaties van de fabrikant, onder ideale rijomstandigheden, @60 Km pure elektrische actieradius zou moeten bereiken.
Maar hetzelfde principe geldt voor elk type motor... of het nu thermisch of elektrisch is... de actieradius in km hangt af van de rijstijl en de omstandigheden. Dus als je een sportieve rijstijl hebt.. frequent accelereren.. druk verkeer... dan is het verbruik natuurlijk hoger.. automatisch ook de actieradius lager. Tenminste, zo is het voor mij in Iasi.. 's ochtends als ik de kinderen naar school breng.. een magisch uur met hels verkeer.. de schatting van de boordcomputer zegt me @ 32Km actieradius.. ik heb ook 42 km gehad (meer in het begin) en het daalde naar 32 km nieuwer...
Gisteravond ben ik de stad uit gegaan.. met de batterij opgeladen... hij geeft me 31 km elektrische actieradius aan... na @ 120 km gereden te hebben.. toonde de auto me 35 km puur elektrisch gereden en @ 1,5 kw teruggewonnen. De batterij had 17% lading bereikt. Nu geeft hij me 10:30 uur om hem op te laden tot 100%.