Mazda CX-70 Forum banner
41 - 60 of 2,498 Posts
Ja. Ik kan bevestigen, 24-25 km van 100% naar 1 km en 19% bereik. In de NORMAL-modus begint hij ook de batterij op te laden tijdens het rijden, hoewel hij 19% batterij heeft. Van 63 km naar 25 km is dit meer dan 60% minder bereik dan beschreven. Met een volle tank benzine heb ik een bereik van 370 km. Ik overweeg de auto terug te sturen, uiteraard met behulp van een advocaat. Ik ben beter af met een gewone benzine- of dieselauto.
Ja, ik zie vergelijkbare waarden. De batterijcapaciteit lijkt erg afhankelijk te zijn van de temperatuur.

Trouwens, heeft deze auto een batterijverwarming?
In de MyMazda-app kan ik de status van zo'n apparaat zien, dat te allen tijde in de OFF-positie blijft...

Als de auto is aangesloten om op te laden en ik de cabine voorverwarm, wordt de elektriciteit uit de batterij gehaald en niet uit het netsnoer. Bij aansluiting moet de voorverwarming volgens de handleiding van het netsnoer worden gevoed. Nu verbruikt de voorverwarming batterij en heb ik een paar kilometer minder als ik begin te rijden. Laten we eens kijken of de software-update hierbij heeft geholpen.
Je leest mijn gedachten :)
Ja, ik heb precies dit gezien:
  • Batterij 's avonds opgeladen tot 90%, de kabel aangesloten gelaten.
  • 's Ochtends begonnen met het voorverwarmen van de coupé en de voorruit.
  • 20 minuten later daalde de batterij tot 80% toen de voorverwarming stopte.
  • De kabel losgekoppeld

De dag erna heb ik deze procedure dus iets aangepast:
  • Batterij 's avonds opgeladen tot 90%, de kabel aangesloten gelaten.
  • 's Ochtends (schijnbaar onnodig) opnieuw begonnen met opladen via de MyMazda-app.
  • Slechts 30 seconden later begonnen met het voorverwarmen van de coupé en de voorruit.
  • 20 minuten later daalde de batterij tot 88% toen de voorverwarming stopte. Een aanzienlijk verschil.
  • De kabel losgekoppeld

De enige vraag die ik nu heb, is waar die 2% naartoe zijn gegaan en waarom.

Ze zeiden ook dat er een terugroepactie was om de rolbeugels "opnieuw aan te draaien". Ik vermoed dat dit is om het waggel-effect op sommige hobbelige wegen tegen te gaan. Merkte niets op de korte rit naar huis, maar ik laat het je weten!
Kan iets anders zijn.
Er was een terugroepactie vanwege verkeerd koppel dat op een montage van de stang werd uitgeoefend. Het aandraaien van de moer was de enige noodzakelijke remedie.
(bron / machinevertaling: 【リコール】マツダCX-60 約879台にリコール発表、異音やエンジンが始動しないおそれ | MOBY [モビー])

Heb de mijne 6 weken en ben tot nu toe best tevreden. Het EV-bereik varieert enorm, afhankelijk van waar en hoe snel ik ga, maar tot nu toe is het gemiddelde 35 mijl (56 km) per lading. Heuvelachtig waar ik woon. Dus daar ben ik best blij mee. Rijden op de snelweg, voornamelijk in vreselijke omstandigheden, niet-EV is ongeveer 42 MPG.
Had een probleem met de sensor van de ruitensproeier, die het hele dashboard storend verlichtte, maar vandaag verholpen (even afkloppen).
Ze zeiden ook dat er een terugroepactie was om de rolstangen "opnieuw aan te draaien". Ik gok dat dit is om het waggel-effect op sommige hobbelige wegen tegen te gaan. Merkte niets op de korte rit naar huis, maar ik laat het je weten!
Hoi Phil, is je waarschuwing voor de ruitensproeiervloeistof gewoon opgelost zonder tussenkomst? De mijne doet hetzelfde, elke rit krijg ik een paar waarschuwingen.

Blijkbaar hebben ze de vlotter in het ruitensproeierreservoir eruit gehaald en schoongemaakt. Duurde ongeveer 2 uur samen met de heraandraai-terugroepactie. Hoe accuraat die beschrijving is, weet ik niet. Heb sindsdien geen probleem gehad, maar de dealer vertelt me dat Mazda Nederland een volledige uitleg van het defect en de reparatie "eist" (zijn woorden).
Ze vroegen of ik "dubieuze" ruitenwisservloeistof had gebruikt. Ik zei dat ik het niet nodig had gehad, dus als er vuil in zat, was het het gevolg van hun PDI-activiteit of vuil van de Mazda-bouw. Ik ken ze al jaren, dus dit was vriendelijke plagerij - denk ik.

Ik zie het gedrag dat sommigen van jullie beschrijven niet over wanneer de IC in werking treedt als de batterij leeg raakt.
Ik rijd bijna uitsluitend in de "normale modus", behalve in "Sport" als ik de snelweg op ga. Dit betekent meestal dat de auto in EV staat en de batterij over ongeveer 30 mijl leeg raakt. Bij ongeveer "één mijl resterend" krijg ik een bericht dat EV is geannuleerd en de IC in werking treedt. Met regeneratie, als ik stop, brengt EV me weer in beweging, al is het maar een paar meter.
Mijn oplaaddoel is 100%. Ik heb nog niet bedacht waarom ik zou willen opladen met de IC. Lijkt verspilling van brandstof in vergelijking met thuis opladen!

Bijna leeg, dan gaat het naar nul %. Had nog nooit een PHEV gehad, dus wist niet echt wat ik kon verwachten, maar dit voelt goed.
Ik vind de verwachte actieradius erg misleidend. Laatst tankte ik vol en de batterij was leeg, mijlenver van huis. Het voorspelde een actieradius van 300 mijl, voor een tank van elf gallon! Aan het einde van een rit van 130 mijl stond er 180, maar de meter stond ruim over de helft en de ritmeting toen ik de auto uitzette, zei dat ik 43 mpg had gereden. Misschien houdt het geen rekening met de laatste 2 gallons of zo om je faalveilig te maken.

Bijna leeg, dan gaat het naar nul %. Nog nooit een PHEV gehad, dus wist niet echt wat ik kon verwachten, maar dit voelt goed..
Ik vind de verwachte actieradius erg misleidend. Laatst heb ik getankt en de batterij was leeg, mijlenver van huis. Het voorspelde een actieradius van 300 mijl, voor een tank van elf gallon! Aan het einde van een rit van 130 mijl stond er 180, maar de meter stond ruim over de helft en de trip-reading toen ik hem uitzette zei dat ik 43 mpg had gereden. Misschien houdt hij de laatste 2 gallons niet mee om je veilig te laten zijn.
Dat is interessant, veel anderen (waaronder ik) zien de EV-actieradius dalen tot nul bij ongeveer 20% op de meter. Mogelijk een andere codeversie - is uw auto een recente - heb de mijne eind oktober gekregen.

...en voor het bereik dat ook typisch lijkt, vermoed ik daar een bug, want ik zie hetzelfde op de mijne. Gezien mijn gemiddelde over lange termijn van meer dan 50 mpg, zou het ruim 500 mijl moeten aangeven op een volle tank.

Mijn oplaaddoel is 100%.
Ervan uitgaande dat u direct voor de rit oplaadt?
Li-Ion-batterijen houden er gewoon niet van om langdurig volledig opgeladen te worden bewaard, omdat dit de levensduur permanent verkort (en des te meer bij hoge omgevingstemperaturen).

Voor de levensduur ligt het optimale bereik tussen 25% en 75% (maar het gebruikt slechts 50% van de nominale batterijcapaciteit).

Image

En de relatie tussen de nominale en de reële capaciteit kan sommigen verrassen:

Image

Meer goudklompjes zoals deze vindt u hier:

De mijne heb ik eind september gekregen. Als ik een mooie som van Kw en gallons doe op basis van brandstofkosten, kom ik uit op een gemiddelde van 50-55 equivalente benzine MPG. Waar ik blij mee ben, vandaar het gezeur over de voorspelde actieradius.

Ervan uitgaande dat u direct voor de rit oplaadt?
Li-Ion batterijen houden er gewoon niet van om volledig opgeladen te worden bewaard voor een langere periode, omdat dit de levensduur permanent verkort (en des te meer bij hoge omgevingstemperaturen).

Voor de levensduur is het optimale bereik tussen 25% en 75% (maar het gebruikt slechts 50% van de nominale batterijcapaciteit).

View attachment 97

En de relatie tussen de nominale en de real-life capaciteit kan sommigen verrassen:

View attachment 98

Meer goudklompjes zoals deze vindt u hier:
Het oplaaddoel is zoals in de fabriek is ingesteld. Ik heb een garantie van acht jaar op de levensduur van de batterij en ik houd een auto nooit zo lang, dus bedankt voor je enge gegevens, maar ik zal me nog geen zorgen maken!

Ik zie het gedrag dat sommigen van jullie beschrijven niet over wanneer de IC in werking treedt als de batterij leeg raakt.
Ik rijd bijna uitsluitend in "normale modus", behalve in "Sport" als ik de snelweg opga. Dit betekent meestal dat de auto in EV staat en de batterij in ongeveer 30 mijl leeg raakt. Bij ongeveer "één mijl resterend" krijg ik een bericht dat EV is geannuleerd en de IC in werking treedt. Met regeneratie, als ik stop, brengt EV me weer in beweging, al is het maar een paar meter.
Mijn oplaaddoel is 100%. Ik heb niet bedacht waarom ik zou willen opladen met de IC. Lijkt een verspilling van brandstof in vergelijking met thuis opladen!
Correctie en excuses zijn vereist: Heb vandaag een betere test gedaan voor het leeglopen van de batterij (godzijdank voor de radar cruise control!) Toen EV werd stopgezet, had ik ongeveer 25% batterij, maar nul voorspelde mijlen. Mijn dealer zegt dat dit het verwachte gedrag is. Blijkbaar is het om ervoor te zorgen dat er te allen tijde en in alle rijmodi het volledige aantal pk's beschikbaar is. Dus als je die riskante inhaalactie doet, heb je altijd wat je verwacht onder je voet.
Hij was in Japan geweest voor training, dus ik denk dat hij het goed heeft.

Groeten Phil; Ik denk dat het % dat behouden blijft, variabel lijkt te zijn - mogelijk afhankelijk van de buitentemperaturen (onder andere dingen). Ik heb het geaccepteerd als normaal gedrag totdat we iets anders horen. Misschien verbetert het zelfs een beetje bij warmere temperaturen.

41 - 60 of 2,498 Posts